Kirkeåret  – allehelgen er den dag, hvor vi mindes dem, vi har mistet

Allehelgen

Kirkeåret har sin egen kalender og begynder 1. søndag i advent, som altid er den fjerde søndag før juledag. I kirkeåret er der i alt omkring 60 søndage og helligdage, hvor vi holder gudstjenester med hver sin tekst fra Det Nye Testamente. På den måde fortælles hele Jesus' historie fra advent til advent og når kirkeåret er gået, er historien om Jesus også fortalt færdig.

Nedenstående kan du læse om allehelgen og hvordan vi mindes de afdøde.

Allehelgen

Allehelgen er den dag, hvor vi mindes dem, vi har mistet det sidste år, og er sammen om sorgen.

I Vallensbæk Sogn markeres dagen med en mindegudstjeneste, hvor navnene på dem vi har mistet siden sidest Allehelgen læses op og vi tænder lys for dem.

Efterfølgende serveres varm suppe i Sognegården.

Mindegudstjeneste 2024

GUDSTJENESTEKALENDER

Om kalenderåret i kirken

Den fjerde søndag før juledag begynder kirkeåret. Dagen er 1. søndag i advent.

Der cirka 60 søndage og helligdage i løbet af et kirkeår og disse dage afholdes der gudstjenester med hver sin tekst fra Det Nye Testamente.

I løbet af kirkeåret fortælles dermed hele historien om Jesus' liv.