Kirkeåret  – vi markerer jul, kyndelmisse, påske, pinse og allehelgen

Vallensbæk Sogns kirkeår

Kirkeåret har sin egen kalender og begynder 1. søndag i advent, som altid er den fjerde søndag før juledag. I kirkeåret er der i alt omkring 60 søndage og helligdage, hvor vi holder gudstjenester med hver sin tekst fra Det Nye Testamente. På den måde fortælles hele Jesus' historie fra advent til advent og når kirkeåret er gået, er historien om Jesus også fortalt færdig.

Nedenstående kan du læse om de højtider vi markerer i Vallensbæk Sogn. Gudstjenestekalenderen nederst på siden kan du se alle vores gudstjenester, både højmesserne om søndagen og gudstjenester som Kyndelmisse, pinse mm.

Jul

Julen er den store fest for Jesus' fødsel og  juleevangelierne fortæller om en meget menneskelig og guddommelig fødsel. I Vallensbæk sogn fejrer vi julen med gudstjenester fra den 23. - 26. december.

Lillejuleaften afholder vi Kirke ud af huset på Rønnebækhus for beboere og deres familie.

Juleaftensdag afholder vi to julegudstjenester specielt for børn om formiddagen og derefter tre julegudstjenester om eftermiddagen.

Både juledag og 2. juledag holdes julegudstjeneste

Alle julegudstjenesterne holdes i Helligtrekongers Kirke.

Kyndelmisse

Kyndelmisse betyder lysmesse (Missa Candelarum) og er en gammel festdag i kirken, der markerer også, at vi nu er halvvejs gennem vinteren og lysere tider er på vej. Det er dagen, hvor Jesus som spæd bliver vist frem for Gud i templet, 40 dage efter jul.

I middelalderen var kyndelmisse en festdag, hvor man indviede de lys, som året igennem skulle bruges i kirken.

Kyndelmissegudstjenesten holdes i Helligtrekongers Kirke den 2. februar, hvor vi tænder lys og synger kyndelmissen ind undervejs i gudstjenesten.

Påske

Påsken handler både om fællesskab, loyalitet, sorg og lidelse, samt glæde efter Jesus' genopstandelse. Påsken indledes palmesøndag, hvor Jesus rider ind i Jerusalem på æsel og strækker sig efterfølgende over en begivenhedsrig uge til 2. påskedag.

I Vallensbæk Sogn markerer vi palmesøndag med gudstjeneste, og Skærtorsdag og den sidste nadver markers med en aftengudstjeneste med efterfølgende spisning. Gudstjenesten Langfredags markerer dagen for dom og korsfæstelsen på Golgata og gudstjenesten påskedag, markerer dagen, hvor gravhulen er tom. Gudstjenesten 2. påskedag markerer dagen Jesus viser sig som genopstanden for sine 11 diciple.

Pinse og Pinsesus

Pinse er kirkens fødselsdag og vi fejrer, at Helligånden kom til verden og skabte tro, håb og fællesskab blandt mennesker.

I Vallensbæk Sogn markeres pinsedag med en gudstjeneste og 2. pinsedag samles kirkerne i Glostrup Provsti i Pinsesuset, som er en stor familievenlig friluftsgudstjeneste til fejring af pinsen og sommerens komme.

Allehelgen

Allehelgen er den dag, hvor vi mindes dem, vi har mistet det sidste år, og er sammen om sorgen.

I Vallensbæk Sogn markeres dagen med en mindegudstjeneste, hvor navnene på dem vi har mistet det sidste år, læses op og vi tænder lys for dem.

Efterfølgende serveres varm suppe i Sognegården til de som ønsker at deltage.

Når kirkeklokkerne ringer til gudstjeneste

Før gudstjenesten, ringer kirkeklokkerne tre gange. Ringningen afslutter med bedeslagene, som er tre gange tre slag for Faderen, Sønne og Helligånden.

Læs om kirkeklokkernes ringning

Gudstjenestekalender

Om kalenderåret i kirken

Den fjerde søndag før juledag begynder kirkeåret. Dagen er 1. søndag i advent.

Der cirka 60 søndage og helligdage i løbet af et kirkeår og disse dage afholdes der gudstjenester med hver sin tekst fra Det Nye Testamente.

I løbet af kirkeåret fortælles dermed hele historien om Jesus' liv.