”Vi kondolerer!“ En bisættelse og en begravelse markerer de pårørendes afsked med afdøde

Bisættelse og begravelse

Når der sker et dødsfald, melder der sig naturligt en del spørgsmål. I langt de fleste tilfælde kontakter familien til afdøde en bedemand, som varetager de praktiske ting, herunder formidler kontakt til kirkekontoret og præst.

Under samtale med præsten vælges salmer, og ritualet gennemgås, ligesom der naturligvis tales om, hvad der kan fortælles om afdøde.

Dødsfald skal anmeldes til kirkekontoret i afdødes bopælssogn snarest efter dødsfaldet. Anmeldelsen skal ledsages af en dødsattest udstedt af en læge samt afdødes sygesikringsbevis, fødsels- og dåbsattest eller navngivningsattest samt evt. vielsesattest. Man kan som pårørende selv anmelde dødsfaldet via Borger.dk eller overlade det til den valgte bedemand.

Aftale vedrørende bisættelse eller begravelse træffes med kordegnen (se nedenstående), der henviser til en af sognets præster med henblik på nærmere tilrettelæggelse af højtideligheden. Der kan naturligvis også træffes aftale direkte med en af sognets præster (se nedenstående).

Når sorgen rammer, kan man få brug for at tale med andre, der har været i samme situation. Det giver deltagelse i Sorggruppe mulighed for.

Adgang til brug af kirke

Som udgangspunkt benyttes Helligtrekongers Kirke ved bisættelser og begravelser.

Ønsker man at benytte Vallensbæk Kirke henledes opmærksomheden på, at det påhviler de pårørende at bære kisten ind og ud af kirken, da kirkens ansatte af hensyn til arbejdsmiljøet ikke må håndtere kister i Vallensbæk Kirke!

Ikke medlem af folkekirken og begravelse

Hvis den afdøde ikke er medlem af Folkekirken, er det normalt et udtryk for, at personen ikke ønsker præstens medvirken ved bisættelse/begravelse. Højtideligheden vil som oftest blive holdt i et kapel.

Kontakt kordegnen for mere information (se nedenstående).

Folkekirkens trin-for-trin vejledning

I forbindelse med dødsfald er der mange praktiske ting at tage stilling til og det på et tidspunkt, hvor man er i sorg. For at hjælpe pårørende i en svær tid, har Folkekirken.dk lavet en trin-for-trin vejledning.

Læs trin-for-trin vejledningen

Anmod om begravelse eller ligbrænding

Man kan vælge selv at stå fordel praktiske i forbindelse med et dødsfald. I det tilfælde skal man selv kontakte præst, kontakte krematorie eller kirkegård og anmelde dødsfaldet via Borger.dk.

Anmod om begravelse eller ligbrænding

Sognepræster

Maj Britt Færk Justesen

(kirkebogsførende)

Email: mabj@km.dk

Fredag er fridag

Charlotte Holm

Email: chho@km.dk
Mandag er fridag

Sebastian Beresford

Email: seb@km.dk
Fredag er fridag

Oliver Adam Stuhr

Email: lost@km.dk
Mandag er fridag

Ved personfølsomme oplysninger anvendes flg. kontaktformular: sikkerformular.kirkenettet.dk

Kordegn

Anders Rosenberg

Email: vallensbaek.sogn@km.dk

Leo Starup

(kordegnevikar)

Træffes tirsdag - fredag kl. 09.00 - 13.00 vedr. aftaler om dåb, bryllup, begravelse og  bisættelse, navneændring samt ind- eller udmeldelse af folkekirken

Kirketjenere

Dorthe Gertz
Email: dg@km.dk

Jeanette Harmen Kutchinsky
Telefon: 2080 0878
Email: jhk@km.dk

Træffes dagligt i kirkerne eller Sognegården vedr. generel og praktisk information, begravelseskaffe mm.

Kirkegårdsleder

Claus Nørtoft

Email: cn@km.dk

Træffes mandag - fredag kl. 09.00 - 13.00

Sorggruppe

Sorg kan gøre ensom, og netop derfor kan fællesskabet være lindrende. I sorggrupper tales om dét, der gør allermest ondt, og som gør én allermest ked af det, men det er også godt at få talt om sorgen og dele den med andre i lignende situationer.

Vallensbæk Sogn afholder atter sorggruppe i foråret 2025.